En 25 årig glad dagisfröken!

Emma heter hon.

Ork, glädje, motivation?

Publicerad 2011-08-10 20:58:08 i Allmänt

Tillbaka efter semestern snabbare än man hinner blinka.
Man går i veckor och räknar ner till semestern, antalet barn minskar vecka efter vecka, det blir lugnare, man städar, tvättar och sliter som ett djur för att få klart allt inför höstterminens start. 
Och vips så sitter man här. Semestern är över, stressen ligger inom räckhåll, tidiga mornar, trött och dessutom flagar man utav bara helvete...!? Det var den brännan det. Va fan.
Kalla mig vad ni vill, men är det inte sjukt igentligen hur det är. Man jobbar 5 dagar i veckan, 40 tim. Aptrött på fredagar och orkar knappt med sig själv, kanske gör nåt på lördagen och sen söndan, ja och hur roliga dom är det vet ju alla.. Sen är man där igen, vecka efter vecka, månad efter månad.... Har man tur kan man vara ledig en klämdag eller nån dag vid jul.. Men annars är det under sommaren man har sina veckor. Jag menar man är ju inte gjord av pengar och en annan har ju inte semesterdagar till överflöd.
Alltså, dit jag vill komma är att jag tycker att man jobbar bort alldeles för mycket av sitt liv.


Dessa veckor jag har haft nu under semestern har varit heliga för mig. Efter ett jobbår där det har varit mycket tufft, det är inte rätt att komma hem och av utmattning, brist på ork, förtvivlan gråta för att man inte orkar med. Folk varnade mig. (De som ens vågar öppna käften här och säga att vårt jobb bara är att TA HAND OM BARN ska jag personligen, ja ni vill inte veta. Jag är så jävla trött på folk som yttrar sig om det, tro mig vi kan byta för en dag).
Att det sen det senaste halvåret blev ännu tuffare då pappa valde att lämna oss, mormor sjuk och morfar riktigt sjuk och sen också vårt val att låta Cålle få somna in gjorde allt så mycket tuffare. Fem veckor av ren njutning och avkoppling. Då levde jag i nuet. Av mina fem år i arbetslivet så har dessa veckor aldrig varit så efterlängtade och behövliga som nu.


Jag älskar mitt jobb, mina arbetskamrater och barnen MEN när ska jag få tillbaka glädjen och orken att ens orka gå upp på morgonen och gå till jobbet och tycka att det är kul????????

Kommentarer

Postat av: Annica

Publicerad 2011-08-11 10:03:36

Förstår vad du menar, man arbetar alldeles för mycket. Sliter som bara den. Tänk om man vann några miljoner..

Postat av: Madde

Publicerad 2011-08-11 16:51:27

Jo jag vet precis. Man måste få känna sig trött och omotiverad också. Det svåra är ju att hitta motivationen och glädjen igen som du säger.



Ett tips kanske kan vara att försöka leva i nuet även i vardagen. Att tänka positivt när man ska till jobbet t ex. va kul det ska bli att träffa alla barn och arbetskamrater igen. Istället för att tyckte att det är jobbigt.



Jag börjar få riktig ångest själv. Har haft 4 veckor nu snart och börjar måndag morgon med det jobbigaste passet. Sen helgjobb och även storhelger. Aldrig ledig. 1-2 dagar om man har tur. 3 ibland man då jobbar man mer än egentligen tillåtet andra veckor.



Menar att alla hatar sitt jobb ibland. Jag vill verkligen INTE tillbaka. Men man måste ha lön eller hur?



Jag ska försöka tänka positivt och inte börja räkna ner till nästa ledighet.

Sjung/nynna på vägen till jobbet, när ni städar på jobbet eller gör det andra tråkiga. Eller försöka le och lura hjärnan?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela